Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
F.Moerland
Vagling liefhebber
Berichten: 224
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:32

Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?

Bericht door F.Moerland » za 04 jan 2014, 04:08

Motoren als in de Up! zijn min of meer gebouwd en afgesteld op de gewone standaard benzine soorten. Los van de discussie dat benzines als V-power zuiniger zijn, meer power en schoner zijn, vraag ik mij af of het veelvuldig gebruik van dit soort dure benzines danwel kwaad zou kunnen. Of niet? Wat denken jullie?

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?

Bericht door UpSie » za 04 jan 2014, 05:34

Nee geen enkel probleem, alleen de minimale octaangetallen zijn belangrijk.
Loodhoudend zeker niet tanken, maar die zijn volgens mij nergens in Europa meer te verkrijgen.
Sterker je zal zien dat een 98 octaan brandstof je verder brengt dan 95. De veelrijder zal dit wellicht eens kunnen bevestigen.
Tevens zal een hoogwaardigere brandstofsoort schoner verbranden en zodoende treedt er minder vervuiling in de motor op.
O.a. Injectie systeem, zuigerbodem, en kleppen.
Probeer het maar eens.

Met vriendelijke groet,

Leen.

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?

Bericht door MauriceR. » za 04 jan 2014, 11:13

UpSie schreef:Nee geen enkel probleem, alleen de minimale octaangetallen zijn belangrijk.
Loodhoudend zeker niet tanken, maar die zijn volgens mij nergens in Europa meer te verkrijgen.
Sterker je zal zien dat een 98 octaan brandstof je verder brengt dan 95. De veelrijder zal dit wellicht eens kunnen bevestigen.
Tevens zal een hoogwaardigere brandstofsoort schoner verbranden en zodoende treedt er minder vervuiling in de motor op.
O.a. Injectie systeem, zuigerbodem, en kleppen.
Probeer het maar eens.

Met vriendelijke groet,

Leen.

Leaseplan geeft in haar papieren voor berijders aan dat ze niet akkoord gaan met tankbeurten waarbij je de duurdere brandstoffen tankt. Vgs hun ervaringen weegt de 'winst' (betere verbruikscijfers etc) niet op tegen de meerprijs. En aangezien zo'n groot bedrijf écht wel op de kleintjes let... Tank ik het in mijn privé-Up!-je dus maar niet.

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
MuziekUP
Vagling liefhebber
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 19:02

Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?

Bericht door MuziekUP » za 04 jan 2014, 11:46

Dat de duurdere brandstofsoorten betere verbruikscijfers tonen, heb ik van meer mensen gehoord. Of het opweegt tegen de meerprijs weet ik niet, heb het zelf nooit geprobeerd. Vergelijking is ook lastig, want niet alleen verbruik wordt genoemd als argument, maar ook dat de kleppen schoner zijn en de motor intern e.d. (=langere levensduur)?

Wat wel nieuw was voor mij, wat betreft verbruik, is het verhaal van iemand die dezelfde ervaring heeft, maar dan met "gewone" 95 benzine. Ervaring heeft hem geleerd dat benzine getankt bij een Shell zelftank, hem verder brengt dan bijv. benzine van TinQ of Tango. Hij zweert dus bij de (zelftank) brandstof van Shell.
Dat ga ik ook maar eens uitproberen denk ik. Ik tank meestal bij TinQ, maar er tegenover zit een Shell zelftank en de prijs van Shell of TinQ/Tango etc. is niet/nauwelijks anders bij een zelftank. Baat het niet, dan schaadt het niet...... :think:
groove up - 60pk bmt - hot orange - fender sound - 16" triangle velgen (silver) - high up extra's & accessoires
opties/extra's: 4 deuren - panoramadak - winterbanden op 15" waffle velgen - verlaagd (eibach proline) - vagcom

Gebruikersavatar
Inge
Forum eindbaas
Berichten: 1088
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 10:01

Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?

Bericht door Inge » za 04 jan 2014, 13:02

Ik heb zelf bij beidde getankt en merk totaal geen verschil in verbruik. Rijd altijd even zuinig. En ga nu gewoon voor de voordeligste.
Skoda Citigo Artic 60pk -Spring Green-14" stalen velgen+Avalone wieldoppen-PIAA H-724 verlichting + Bosch Plus90 dimlicht-move&fun-high up versnellingspook + handrem-chroom spiegels + deurcovers-ceramic onderdashboard + middenconsole-armsteun-CC

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?

Bericht door Tom Westendorp » za 04 jan 2014, 13:17

De premium benzines beschikken over additieven die de motor reinigen door het gebruik. Veelvuldig tanken van dat soort benzines kan de levensduur van de motor aanzienlijk verlengen. Nee dit is niet een commercieel praatje van een Shell vertegenwoordiger maar van iemand die jarenlang aan de pomp heeft gestaan en in de praktijk heeft mogen waarnemen dat motoren aanmerkelijk beter lopen op goede benzine.

Ik tank zelf altijd V-power in Nederland en als ik in Duitsland ben 98 of hoger. De motor loopt wat rustiger, start makkelijker en wordt gelijktijdig gereinigd. Wat wil je nog meer?

Schadelijk is het nooit. Tenzij je met een auto rijdt die is afgesteld op loodhoudende benzine of echt niet meer mag hebben dan octaan 95. Maar daar is bij de Up! geen sprake van. Ik zou wel adviseren om het een tank of 3 te proberen. De eerste tank is er vaak niet veel verschil omdat er nog oude benzine in de tank zit en het daar mee vermengd wordt. Dat gezegd hebbend: rij nooit de tank tot de laatste druppel leeg. Dat is erg schadelijk voor de brandstofpomp en zorgt ervoor dat er een hoop rotzooi de motor ingezogen wordt.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
MuziekUP
Vagling liefhebber
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 19:02

Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?

Bericht door MuziekUP » za 04 jan 2014, 13:21

Kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat het onderlinge verschil tussen de benzine van verschillende merken in Nederland, of wat dat betreft Europa, groot is.

Ben in elk geval blij met de onbemande tankstations, scheelt >10 cent met bemande stations, hoewel het verschil tussen onbemande stations ook kan oplopen. Zelfs als ze van hetzelfde merk zijn, dus altijd even op de prijs letten :)
groove up - 60pk bmt - hot orange - fender sound - 16" triangle velgen (silver) - high up extra's & accessoires
opties/extra's: 4 deuren - panoramadak - winterbanden op 15" waffle velgen - verlaagd (eibach proline) - vagcom

Gebruikersavatar
Thijsvdvl
Donateur member
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 20:08
Locatie: Hapert
Contacteer:

Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?

Bericht door Thijsvdvl » za 04 jan 2014, 13:31

In verbruik zal het weinig schelen. Hebben hier een 2.0 TFSI staan welke ongeveer 20 pk extra heeft met het rijden op 98.
Dit resultaat zal bij een Up! niet aanwezig zijn, maar bij geblazen turbo motoren zeker de moeite waard.
Gr. Thijs

Vagtechniek - www.vagtechniek.nl

Gebruikersavatar
el coche SEAT
Donateur member
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 15 feb 2012, 15:25
Locatie: BrunssUP!m

Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?

Bericht door el coche SEAT » za 04 jan 2014, 13:47

Ik tank vanaf het begin Super 95 E10 in Duitsland.

Bij een van mijn vorige auto's met een getunede 2.0 TFSI tankte ik meestal Aral Ultimate. Merkte bij die auto duidelijk verschil t.o.v. gewone super 95.
Skoda CITIGOe IV Style, Crystal blue metallic 83 pk 2020 Afbeelding

SEAT Leon ST FR, Desire Red metallic, 150 PK 2017 Afbeelding

Michiel
Forum newbie
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 24 nov 2013, 22:13

Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?

Bericht door Michiel » za 04 jan 2014, 14:20

Hier gaat de Keuringsdienst van Waarde kijken naar het verschil tussen de "normale" en "premium" brandstoffen.

Veel kijkplezier :)

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1002232
Afbeelding

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?

Bericht door GasDwerg » za 04 jan 2014, 14:48

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?

Bericht door GasDwerg » za 04 jan 2014, 15:20

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?

Bericht door TwitNour » za 04 jan 2014, 15:23

Michiel schreef:Hier gaat de Keuringsdienst van Waarde kijken naar het verschil tussen de "normale" en "premium" brandstoffen.

Veel kijkplezier :)

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1002232
Ik heb de aflevering even gekeken, en is leuk om te zien. Ergens zal Shell wel een kern van waarheid hebben met heel dat reinigingsgedoe, maar ik denk dat je dat met de kosten er niet uithaalt met 8 cent duurdere brandstof. 1 liter op 10.000 liter additief (hoe geconcentreerd dan ook) is gewoon heel weinig en geeft al aan dat de meerprijs van deze premium brandstof gewoon verloren geld is.

Je moet het ook allemaal beetje met een korreltje zout nemen, want niet alleen Shell kan het een en ander beweren. Ook de keuringsdienst van Waarde hoeft ook niet altijd gelijk te hebben. Het is in ieder geval belangrijk dat je de premiumbrandstoffen wel een kans geeft, en het een paar keer probeert. Je weet maar nooit? Verschil op een volle tank met normaal of premium brandstof zit tussen de twee en drie euro... Veel scheelt het dus ook niet en kan dus echt de moeite wel waard zijn om het te proberen.

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?

Bericht door MauriceR. » za 04 jan 2014, 15:55

Laat ik nog wat duidelijker zijn over Leaseplans houding en afweging: ze betalen ook de rekening van reparaties aan de motor. En ze zijn echt op de centen. Letterlijk. Als er een significante verbetering / minder slijtage op zou treden bij het gebruik van de duurdere benzine (of kort: 'duurdere benzine tanken = uiteindelijk geld verdienen want minder motorreparaties') dan zouden ze dat echt wel aangeven. Leaseauto's moeten tegenwoordig 180k km mee en worden veelal niet zachtzinnig gebruikt. Blijkbaar haalt Leaseplan het er niet uit. Ik ben benieuwd wie -als particulier- 180k kms gaat rijden met zijn Up! en wie 'm net zo rijdt als een leaseauto... Kortom, voor normaal gebruik, in een normale auto als de Up! is het echt niet voordeliger, ook niet op lange termijn!

M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?

Bericht door TwitNour » za 04 jan 2014, 16:07

Ik kan me er inderdaad iets bij voorstellen, Maurice. Het blijft een mystery wat ze er nou instoppen maar niet voor niets hebben meerdere bedrijven deze "premium" benzine. Zeker hogere marge ;)

Pop Up!
Forum eindbaas
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 13:25

Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?

Bericht door Pop Up! » za 04 jan 2014, 20:02

Ik heb zelf V power getankt in Duitsland een volle tank en tank normaal altijd de fuelsave en merkte dat mijn tank eerder leeg was met V power. Dus voor mij was er verder weinig verschil te merken, ik geloof heus wel dat het beter is voor de motor om het af en toe te tanken maar over het algemeen rij ik het zuinigst met de fuelsave van Shell.
En voor een up! heb je de benzine niet echt nodig lijkt me, auto's met meer vermogen snap ik het wel.
High UP! | 60 PK | Bluemotion | 3-deurs | Deep black pearl | M&M | Led dagrij | Nightbreakers mist/dimlicht | W8 Verlichting | Vagcom | Armsteun | Getinte ramen |Executive | Drive | Dynamic "Triangle" | Eibach Verlaging |

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?

Bericht door UpSie » za 04 jan 2014, 21:28

Goedeavond allen,

We dwalen iets af van de eerste vraag namelijk of het kwaad kon?
Deze is dus beantwoordt.
Verder blijf ik erbij dat een hoogwaardigere brandstof lager verbruik oplevert.
Is ook vrij logisch, een brandstof die meer als 95 octaan bevat, levert meer energie uit een kilo brandstof.
Ben het niet geheel eens met de test van de warendienst hier is meer techniek voor nodig om dit aan te tonen.
Verder leveren de brandstof leveranciers wat extra's in de vorm van additieven die betere loopeigenschappen opleveren, en het inwendige van de motor schoner houden.
Geloof me het verschil is duidelijk zichtbaar tussen de twee als je een motor openhaalt.
Ik rijd niet genoeg om altijd 98 te tanken en let ook op de centjes, maar tank ook regelmatig eens een premium voor een lange rit want dat is wel nodig om reiniging van het inwendige te bewerkstellen.
De reden dat lease bedrijven met brandstof in hun contract de voordeligste brandstof verplichten (lekker, geen eens baas over de auto die je rijdt) is dat garage bedrijven tijdens groot onderhoud een reinigings middel in je tank smijten, en dus dat stukje brandstof voordeel teniet gedaan wordt.
En let maar eens op hoe rustig een 95 motor loopt na een lange rit op 98.
Het is denk ook een kwestie van gevoel voor techniek, met de huidige materialen en met goed regulier onderhoud zal de levensduur ook geen probleem zijn.
De ontwikkeling wordt gedaan met worst case condities als uitgangspunt.

Met vriendelijke groet,

Leen.

GasDwerg
Vagling liefhebber
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 21:23

Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?

Bericht door GasDwerg » zo 05 jan 2014, 15:16

x
Laatst gewijzigd door GasDwerg op zo 30 mar 2014, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.

UPskirt
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 29 nov 2013, 13:44

Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?

Bericht door UPskirt » zo 05 jan 2014, 18:28

Nog een vraag, ik woon aan de Duitse grens en wil eigenlijk E10 benzine gaan tanken.
Dit is gemiddeld 3 cent goedkoper, zou dat zinvol zijn? of weegt het niet op tegen meerverbruik of vermogens verlies?

Gebruikersavatar
el coche SEAT
Donateur member
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 15 feb 2012, 15:25
Locatie: BrunssUP!m

Re: Duurdere en betere benzines. Kan het kwaad?

Bericht door el coche SEAT » zo 05 jan 2014, 19:11

UPskirt schreef:Nog een vraag, ik woon aan de Duitse grens en wil eigenlijk E10 benzine gaan tanken.
Dit is gemiddeld 3 cent goedkoper, zou dat zinvol zijn? of weegt het niet op tegen meerverbruik of vermogens verlies?
Met onze UP! 's hebben wij alleen maar Super E10 getankt. Zie voor het verbruik het onderschrift.

Waar je in Duitsland nog meer aan verdient, is de dag en het tijdstip waarop je gaat tanken. Ik kijk altijd even op aral.de.
Skoda CITIGOe IV Style, Crystal blue metallic 83 pk 2020 Afbeelding

SEAT Leon ST FR, Desire Red metallic, 150 PK 2017 Afbeelding

Plaats reactie