Remschijf problemen

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
kees62
Vagling liefhebber
Berichten: 114
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 19:07

Re: Remschijf problemen

Bericht door kees62 » ma 18 sep 2023, 05:31

Een (oud) remmen topic, altijd handig om iets te leren, zo heb ik een vraag voor de kenners: ik heb meer ervaringen met remmen van mijn motorfiets, vandaar de vraag: wordt er op het montagevlak van de remschijf en blokken (nog steeds) kopervet gebruikt?? Of gaat de schijf “ schoon” op de naaf ???
Hoor het graag, alvast dank
Groet Kees

royarisse
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 30 sep 2018, 21:24

Re: Remschijf problemen

Bericht door royarisse » ma 18 sep 2023, 08:17

Ben geen expert, maar ik gebruik altijd een dun laagje kopervet, omdat ik al een dat de schijven er tot noch toe met geweld vanaf geramd moeten worden door corrosie tussen de naaf en de schijf. Er zijn er vast die zeggen dat de schijf er dan scheef op kan komen te liggen, maar met 110Nm aandraaimoment geloof ik dat je alles wel rechttrekt. De nadruk ligt op een _dun_ laagje kopervet :)

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1130
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Remschijf problemen

Bericht door dennuus1 » di 19 sep 2023, 21:06

Als je trillingen wil dan moet je inderdaad vet gebruiken tussen de raakvlakken....

Zowel bij een auto als motorfiets géén vet gebruiken tussen pasvlak van de remschijf en naaf. Dit om temperatuursverschillen te voorkomen.

Dat er vervolgens wat roest tussen naaf en remschijf komt is geen probleem. Ik heb al tig keren, zowel niet honderden keren remschijven vervangen, en ik heb nog nooit meegemaakt dat ik een remschijf niet los kon krijgen vanwege roest.

Dat je hiervoor wel wat geweld moet toepassen is niks om van te schrikken in het autovak.

En kopervet word überhaupt niet meer gebruikt in het autovak, dit omdat de kleine metaaldeeltjes in het vet storingen kunnen veroorzaken. Keramisch vet word gebruikt om de glijvlakken van de remblokken mee in te vetten.

royarisse
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 30 sep 2018, 21:24

Re: Remschijf problemen

Bericht door royarisse » wo 20 sep 2023, 08:32

Goede uitleg @dennuus1, heb altijd vet gebruikt. Met mijn ouwe Fiatje nooit last gehad van trillingen ofzo, maar met de Up helaas wel.
Maar, volgende keer doe ik er geen vet tussen, kijken of dat verschil maakt.

Vraag me wel af, gewoon uit nieuwsgierigheid: Is (koper)vet een "warmte-isolatie" of juist een "warmtegeleider" tussen schijf en naaf?
Zou dat de eureka verklaring zin van alle kromme schijven problemen bij Ups? Gewoon omdat hobby'erts als ik teveel smeren?
Ik snap dat schijven vooral gekoeld worden door lucht, maar bij stilstand zou het wellicht een rol spelen.
Zoals bij meer dingen in het leven, is het veel beter om er niets tussen te hebben ^_^

kees62
Vagling liefhebber
Berichten: 114
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 19:07

Re: Remschijf problemen

Bericht door kees62 » wo 20 sep 2023, 19:34

Duidelijk allemaal. Mijn dank

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Remschijf problemen

Bericht door Xanderv » di 12 dec 2023, 16:37

royarisse schreef:
wo 20 sep 2023, 08:32
Goede uitleg @dennuus1, heb altijd vet gebruikt. Met mijn ouwe Fiatje nooit last gehad van trillingen ofzo, maar met de Up helaas wel.
Maar, volgende keer doe ik er geen vet tussen, kijken of dat verschil maakt.

Vraag me wel af, gewoon uit nieuwsgierigheid: Is (koper)vet een "warmte-isolatie" of juist een "warmtegeleider" tussen schijf en naaf?
Zou dat de eureka verklaring zin van alle kromme schijven problemen bij Ups? Gewoon omdat hobby'erts als ik teveel smeren?
Ik snap dat schijven vooral gekoeld worden door lucht, maar bij stilstand zou het wellicht een rol spelen.
Zoals bij meer dingen in het leven, is het veel beter om er niets tussen te hebben ^_^
Koper geleid dus dan zou het eerder een geleider zijn. Maar wat zou het voor verschil maken dat het geleid? Dan wordt je naaf ook warm en als alles even warm wordt dan zou alles ook hetzelfde vervormen.

Ik vind het wel bijzonder dat zoveel van onze auto’s hier last van hebben en nog niemand de oorzaak heeft gevonden. Ik heb ook weer een trilling en mijn schijven zijn nog prima en mijn blokken ook dus wel irritant. Ongeveer 5 jaar geleden febi schijven en blokken gemonteerd omdat ze toen ook trilden. Eerst 3 jaar of zo geen problemen en nu wel weer. Ben alleen bang dat bij doorrijden ik ook lagers kapot ga maken.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

royarisse
Forum newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 30 sep 2018, 21:24

Re: Remschijf problemen

Bericht door royarisse » di 12 dec 2023, 18:56

Daar ben ik dus ook bangh @Xanderv, denk dat het in de naaf zelf zit en dat die vervangen moet worden.
Behalve dat het een enorme puist werk is om die lagers eruit te persen, blijft de vraag: Zijn nieuwe naven van VAG wel vlak?
Of zou ik op zoek moeten naar een ander merk?
Vind het een flink irritant probleem…

https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/up+e ... 07-407000/
https://www.skoda-parts.com/spare-part/ ... 45412.html

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Remschijf problemen

Bericht door Xanderv » wo 13 dec 2023, 08:45

Ik heb bij winparts vervangende nafen gevonden voor niet al teveel geld maar moet dan nog wel opnieuw geperst worden dus moet je weer een lagertrekset kopen. Voor de rest zag het er niet te moeilijk uit.

Je zou ook kunnen kijken of de nafen krom zijn en meten met een meetklok. Probleem is dat de meeste mensen niet zo’n ding hebben liggen.
https://www.winparts.nl/onderstel-aandr ... sEQAvD_BwE
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Miietje
Forum newbie
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 01 aug 2018, 15:45

Re: Remschijf problemen

Bericht door Miietje » wo 13 dec 2023, 09:35

Dat is met veel klusjes zo. Als je weet hoe het moet is het vaak niet zo moeilijk, met de juiste gereedschappen. Dan zou het handig zijn om zoiets via een forumlid, tegen een vergoeding, te kunnen lenen.
Mii sport connect april 2015

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Remschijf problemen

Bericht door Xanderv » do 18 jan 2024, 18:28

Mijn remmen hebben niet altijd last van vibraties, enig idee?

Voor mijn gevoel is het bij een koude start minder erg/bijna niet aanwezig. Soms na 5 minuten voelt het al enorm erg aan en soms bijna niet.

Vandaag bijvoorbeeld bijna zonder remmen na 5 minuten snelweg rijden voelde het enorm schokkerig aan. Net of sommige stukken heel erg aangrijpen en sommige stukken niet.

Soms na 20 minuten rijden voelt het amper anders aan.

Ik heb van de zomer de schijven en nafen helemaal schoongemaakt zodat hiertussen geen roest etc zit. Schijven / blokken zijn nog van prima dikte. Iemand een idee? Ben wel van plan de schijven en blokken te vervangen dit jaar maar als er een andere oorzaak zou kunnen zijn.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Remschijf problemen

Bericht door Autheo » vr 19 jan 2024, 11:02

Ik heb in het verleden bij mijn vorige Mii (uit 03/ 2013) ik meen in het eerste jaar een keer last gehad van vibraties. Bleek door iets kromme remschijven te komen. Is toen onder garantie verholpen. Heb vanaf toen er altijd op gelet om zo min mogelijk bij stilstand de voet op de rem te houden (bij stoplichten e.d.), maar dan zo nodig van de handrem gebruik te maken. Ook de tip van Tom destijds gevolgd om af en toe eens even stevig te remmen. Daarna bij m'n vorige en m'n huidige Mii (uit 01/2016) nooit meer problemen gehad.
Misschien helpt het jou ook om ter preventie zo nu en dan even stevig te remmen?

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Remschijf problemen

Bericht door Xanderv » zo 21 jan 2024, 06:57

Dankje Theo ik ga het proberen. Over een paar maanden de boel aan de voorkant aanpakken.
Moeten nieuwe schokbrekers onder en dan ga ik ook maar weer nieuwe remblokken en schijven installeren. Dit keer maar Brembo's er onder hopelijk helpt dat ook. Ik had er Febi oder en volgens mij is dat ook wel een goed merk maar laat het nu niet over aan het toeval.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Plaats reactie